Jak napisać artykuł poradnikowy?

with 2 komentarze

Artykuły poradnikowe cieszą się dużą popularnością wśród czytelników, ponieważ dają im korzyść: przekazują konkretne wskazówki, pomagają rozwiązać problem. Takie artykuły możesz publikować na blogu – nie tylko firmowym i eksperckim, ale też np. na kulinarnym czy podróżniczym. Jeśli prowadzisz firmę i chcesz pozyskać nowych klientów, a wśród obecnych wzbudzić zaufanie – artykuły poradnikowe możesz wykorzystać w działaniach content marketingowych i publikować na stronie firmowej oraz w serwisach zewnętrznych albo rozdawać klientom jako poradniki pomagające im uporać się z różnymi problemami.

artykuły poradnikowe budownictwo

Jak napisać artykuł poradnikowy – instrukcja krok po kroku

Poniżej zestawiłam czynności, które wykonuję, gdy piszę artykuł poradnikowy na zlecenie. Gdy piszę taki tekst na blog, pomijam niektóre kroki. Podobnie może być u Ciebie, jeśli na przykład już wiesz, kim jest Twój czytelnik.

 

1) Grupa docelowa

Zastanów się, kto jest odbiorcą Twoich treści. Stwórz personę, czyli wzorcowego czytelnika. Odpowiedz sobie na pytania: kim jest, jakie ma hobby, czym się zajmuje zawodowo, jakie ma problemy i w jaki sposób możesz pomóc jej rozwiązać te problemy. Informacje przydatne do budowy persony zbierzesz np. z rozmów z klientami lub czytelnikami Twojego bloga.

 

2) Korzyść

Artykuł poradnikowy musi dawać czytelnikowi konkretną korzyść, np. odpowiadać na trudne pytanie, rozwiązywać problem, pokazywać, jak coś zrobić. Jednym słowem mówiąc – musi przekazywać konkretną wiedzę. Dlatego zanim siądziesz do pisania, zastanów się, co chcesz przekazać i jakie zagadnienia chcesz poruszyć. Weź pod uwagę, czego czytelnik nie wie, a chciałby się tego dowiedzieć. Możesz sobie pomóc odwiedzając tematyczne grupy na Facebooku i fora – sprawdź tam, o czym internauci rozmawiają, o co pytają.

 

3) Słowa kluczowe

Jeśli Twój artykuł zostanie opublikowany w Internecie, warto zadbać o to, żeby czytelnicy mogli na niego trafić z wyszukiwarki. A zwiększysz szanse na to, jeśli w tekście użyjesz słów kluczowych i właściwie je rozmieścisz. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule na temat tekstów SEO.

 

4) Research

Znajdź wiarygodne źródła i zbierz materiał, który pomoże Ci stworzyć wartościową treść. Ten etap możesz pominąć, jeśli specjalizujesz się w opisywanym temacie i masz odpowiednią wiedzę. Jednak nawet jeśli znasz się na tym, o czym piszesz, warto zrobić research, bo przeglądając cudze treści, może Ci przyjść do głowy pomysł na ciekawe ujęcie tematu. Przy okazji podglądnij konkurencję, zobacz, jak oni opisują dane zagadnienie i zastanów się, jak mogłabyś to zrobić lepiej.

 

5) Plan tekstu

Opracuj plan tekstu (uwzględniając wszystkie poprzednie punkty):

  • uporządkuj materiały;
  • zastanów się, jak chcesz ująć temat, jaki schemat zastosować (w Internecie najczęściej stosujemy zasadę odwróconej piramidy, ale nie jest to jedyna możliwość). Najważniejsza zasada w każdym tekście: przekaż najpierw najważniejsze informacje, a szczegóły zostaw na koniec. Jak to ktoś powiedział „najpierw konkrety, potem bzdety”;
  • pomyśl, co zamieścisz we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu;
  • rozpisz w punktach kolejne zagadnienia, napisz wstępnie śródtytuły;
  • zastanów się, czy musisz ograniczyć długość tekstu – jeśli piszesz na własny blog, zazwyczaj możesz całkowicie wyczerpać temat. Natomiast, jeśli artykuł zostanie opublikowany na innej stronie lub ukaże się w formie drukowanej – być może będzie musiał mieć określoną liczbę znaków. W takim przypadku musisz wybrać, które zagadnienia poruszyć, zastanowić się, co jest najważniejsze, a z czego trzeba zrezygnować.

 

6) Pisanie

Pisząc, pamiętaj, że czytelnik nie wie tego co Ty, dlatego używaj prostych słów, skomplikowane fachowe pojęcia wyjaśniaj, pokazuj pewne rzeczy na przykładach. Dostosuj sposób podania wiadomości do grupy docelowej. Jeśli tekst kierujesz do osób nieznających tematu – musisz im wyjaśniać nawet najprostsze pojęcia. Jeśli piszesz do fachowców – tłumacz tylko te bardziej skomplikowane kwestie.

Jeśli artykuł piszesz do Internetu, pamiętaj o odpowiednim sformatowaniu tekstu – bo w Internecie wygląd ma znaczenie.

 

Czy do napisania dobrego artykułu poradnikowego potrzebna jest specjalistyczna wiedza?

Jeśli znasz się na tym, o czym piszesz, będzie Ci łatwiej pisać i zapewne stworzysz lepszą treść niż osoba, która nie zna się na danym zagadnieniu. Znajomość tematyki bardzo pomaga, ale nie jest niezbędna, pod warunkiem, że przeprowadzisz dokładny research. Zajrzenie do kilku tekstów, które pojawią się jako pierwsze w wyszukiwarce z pewnością nie wystarczy. Z doświadczenia wiem (piszę głównie artykuły poradnikowe na tematy związane z budownictwem, na którym się znam), że w sieci jest bardzo dużo treści zawierającej merytoryczne błędy, nawet na stronach, po których byśmy się tego nie spodziewały.

 

Po co pisać artykuły poradnikowe?

Jeśli piszesz blog, artykuły poradnikowe pomogą Ci dotrzeć do nowych czytelników. Jeśli prowadzisz firmę, przydadzą Ci się w działaniach content marketingowych – możesz dzięki nim pozyskać klientów. Takie treści – zawierające dużo wartościowej wiedzy – są nie tylko chętnie czytane, ale też udostępniane.

Komentarze

  1. krystynabozenna
    | Odpowiedz

    Przeczytane.
    Mam napisane juz 3 wpisy , przejrzę je i dostosuję się do rad , za które bardzo dziękuję.:-)
    Pozdrawiam 🙂
    Ps.
    Zastanawiam nmnie taka sprawa.
    Dlaczego tutaj czyta mi się lekko, a u siebie nie.
    Mam niby większą czcionkę niż tutaj a jednak …
    Może mi się wydaje hm…
    Dziękuję 🙂

    • Magda | abc... teksty
      | Odpowiedz

      Dziękuję za „odwiedziny” 🙂
      Przejrzałam Twoje wpisy. Piszesz fajnie lekko. Może chodzi o rodzaj czcionki – masz szeryfową, a na monitorze lepiej się jednak czyta bezszeryfowe.

Prześlij komentarz