Jak pisać teksty do Internetu

with Brak komentarzy

W Internecie jesteśmy otoczeni nadmiarem informacji. Trudno jest nam wybrać stronę, której poświęcimy uwagę. Trudno jest się skupić na jednym artykule. Dlatego rzadko je czytamy od początku do końca. Badania wskazują, że zazwyczaj tylko skanujemy poszczególne strony, wodząc wzrokiem po tekście i szukając potrzebnych informacji. Jeśli piszesz teksty do Internetu, czy to na blog czy do zakładek na firmowej stronie, warto byś przestrzegał kilku zasad, dzięki którym zachęcisz internautę do pozostania właśnie na Twojej stronie.

Jak pisać teksty do Internetu

Dziedzina, która zajmuje się tworzeniem tekstów do Internetu to webwriting. Pisałam już kiedyś o 5 najważniejszych zasadach webwritingu, które warto stosować, pisząc blog czy teksty na stronę internetową. Dziś rozwinę temat – dowiesz się, co jeszcze jest ważne w tekstach internetowych.

 

Teksty internetowe – jak je pisać?

 

Zachęcający do kliknięcia tytuł i wciągający lead

Tytuł decyduje o tym, czy czytelnik zwróci uwagę na nasz artykuł, a od leadu zależy, czy zechce go przeczytać (albo chociaż przeskanować wzrokiem). Dlatego już na początku wskaż, o czym będzie tekst. Zrób to prosto i zrozumiale, a co najważniejsze – tak, by zaciekawić czytelnika. Zobacz, jakie tytuły widnieją na popularnych portalach plotkarskich – oni wiedzą, jak tworzyć klikalne tytuły.

 

Jak możesz stworzyć interesujący tytuł:

  • zadaj pytanie w imieniu czytelnika – dobrze sprawdzają się tytuły zaczynające się od „jak”, np.: „Jak stworzyć personę”,
  • obiecaj czytelnikowi jakąś korzyść – powiedz mu, co zyska, gdy przeczyta Twój tekst, czego się dowie. Wskazuj konkrety, np.: „Jak pisać teksty, które każdy zechce czytać”
  • umieść w tytule liczbę – sprawdza się, jeśli masz tekst w formie wyliczanki. Takie tytuły zapowiadają przyjemną w odbiorze treść, którą łatwo przyswoić, dlatego cieszą się dużą popularnością. Przykład: „5 najważniejszych zasad webwritingu, o których (prawdopodobnie) nie słyszałaś”.

Dobrze jest łączyć w tytule różne sprawdzone formy, np. „Jak sprawdzić słowa kluczowe – 4 darmowe narzędzia”.

 

Dobry tytuł i śródtytuł:

  • jasno wskazuje, o czym jest tekst,
  • nie wprowadza w błąd,
  • jest prosty i zrozumiały,
  • zawiera konkretne informacje.

 

Dobry lead:

  • podsyca ciekawość,
  • streszcza, ale nie wyjawia wszystkiego.

 

Zasada odwróconej piramidy

Teksty internetowe warto pisać zgodnie z zasadą odwróconej piramidy. Jak to zrobić? Przekaż najpierw najważniejsze informacje, potem omów szczegóły, a wątki poboczne zostaw na koniec. Nie każdy tekst da się w ten sposób przedstawić – nie zastosujesz tej zasady np. gdy treść przedstawiasz w formie wyliczanki (5 sposobów na…). Jednak pamiętaj o zasadzie odwróconej piramidy i stosuj ją, gdy tylko się da.

 

Zrozumiała treść

Pamiętaj, że czytelnik nie wie tego co Ty, dlatego:

  • nie używaj specjalistycznych słów, których czytelnik może nie zrozumieć,
  • jeśli musisz użyć trudnego wyrazu, wyjaśnij, co on oznacza,
  • skomplikowane zagadnienia objaśniaj na przykładach,
  • stosuj powtórzenia, jeśli dzięki nim tekst będzie bardziej zrozumiały – jak już wspominałam na początku, większość z nas nie czyta tekstów, a jedynie je skanuje. Powtórzenia takim przeglądaczom pomagają zrozumieć tekst.

 

Wygląd tekstu

Zadbaj o to, by czytelnik mógł łatwo sprawdzić, czy tekst zawiera potrzebne mu informacje i by czytanie było dla niego łatwe. Jak to zrobić? Dowiesz się tego z artykułu „Zadbaj o wygląd tekstu internetowego”.

 

SEO

Zadbaj o zgodność tekstu z zasadami SEO. Poszukaj słów kluczowych i umieść je w odpowiednich miejscach. Zwiększysz wtedy prawdopodobieństwo tego, że Twój artykuł pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jak pisać teksty zgodne z zasadami SEO, dowiesz się z podlinkowanego artykułu. A po zapisie na newsletter (formularz znajduje się w pasku bocznym bloga) otrzymasz checklistę, która pomoże Ci pisać takie teksty.

 

Prześlij komentarz