Jak stworzyć personę?

with Brak komentarzy

Persona to wzór Twojego czytelnika – przedstawiciel grupy osób czytających Twój blog. Jeśli jeszcze jej nie stworzyłaś, to warto to zrobić, niezależnie od tego na jakim etapie blogowania jesteś. Dzięki personie lepiej poznasz swoich czytelników, zrozumiesz ich potrzeby i będziesz mogła je zaspokoić. Sprawdź, jak stworzyć personę.

jak stworzyć personę - poradnik

 

Jak stworzyć personę, gdy dopiero zaczynasz pisać blog?

Zastanów się, na jaki temat chcesz pisać i kogo mogłyby zainteresować takie treści, a później po prostu wyobraź sobie, kim będzie Twój czytelnik. Gdy już rozwiniesz blog, to sprawdzisz, kto go czyta (dowiesz się tego z rozmów z czytelnikami, może przeprowadzisz ankietę) i wtedy ewentualnie zmodyfikujesz swoją personę.

 

Na przykładzie mojego drugiego bloga o formalnościach budowlanych pokażę Ci, jak stworzyć personę na początku blogowania. Gdy zaczynałam pisać ten blog, wymyśliłam sobie, że będę tworzyć treści dla tych, którzy chcą wybudować niewielki obiekt (dom, garaż, ogrodzenie itp.) i nie wiedzą, jakie formalności powinni przeprowadzić w urzędzie.

Z czasem okazało się, że blog czytają również profesjonaliści z branży (projektanci, wykonawcy) i to oni są stałymi czytelnikami. Przeciętny Kowalski, który wybuduje, co chciał, już na blog nie zajrzy, bo już mu te informacje nie są potrzebne, a osoby zawodowo związane z branżą budowlaną czytają blog regularnie, bo informacje, które zamieszczam, przydają im się na co dzień. Gdy to odkryłam ;), zaczęłam więcej tekstów pisać właśnie dla tej drugiej grupy, bo tacy czytelnicy – powracający i zaangażowani – są bardziej wartościowi.

 

Jak stworzyć personę, gdy masz blog lub firmę?

Personę możesz stworzyć na każdym etapie blogowania. Jeśli prowadzisz blog albo masz firmę i zamierzasz pisać blog firmowy, dane potrzebne do utworzenia persony możesz wziąć z: rozmów z czytelnikami lub klientami albo z ankiet, o wypełnienie których ich poprosisz.

 

Jak stworzyć personę?

Stwórz kilka person, które będą reprezentowały Twoich czytelników. Wzór takiego czytelnika utworzysz, odpowiadając na pytania:

  1. Kim jest (płeć, wiek)?
  2. Jaka jest jego sytuacja rodzinna (dzieci, współmałżonek)?
  3. Jakie ma wykształcenie?
  4. Gdzie mieszka?
  5. Jakie wartości wyznaje?
  6. Co robi w wolnym czasie, jakie ma hobby?
  7. Czym zajmuje się zawodowo (gdzie pracuje, na jakim stanowisku, ile zarabia)?
  8. Jakie ma problemy, potrzeby, czego szuka w internecie?
  9. Jak mogę pomóc mu rozwiązać niektóre z jego problemów, jak mogę zaspokoić jego potrzeby?

 

Po co tworzyć personę?

Jeśli wiesz, kto jest odbiorcą Twoich treści, wiesz, jak trafić w jego gust i jakie tematy poruszać na blogu, by go zainteresować.

Prześlij komentarz