Teksty na blog – jak pisać takie, które każdy zechce czytać

with 11 komentarzy

Prowadzisz blog. Wkładasz mnóstwo pracy w pisanie wartościowych tekstów. Publikujesz je regularnie. W statystykach widzisz, że ktoś zagląda na Twój blog, ale nie komentuje i nie zostaje na dłużej. Zastanawiasz się dlaczego? Też przeszłam tę drogę i popełniłam wiele błędów, zanim dowiedziałam się, jak pisać teksty na blog i jak zatrzymać czytelników na stronie. Dziś powiem Ci, jak zachęcić internautę do przeczytania tekstu (bo wartościowa treść to za mało).

teksty na blog

 

W pierwszym tekście na tym blogu pisałam o tym, że najważniejsza w blogowaniu jest wartościowa treść. I na tym powinieneś się skupić w pierwszej kolejności. Ale porządny merytoryczny tekst to za mało. Musisz jeszcze zachęcić internautę do przeczytania tego tekstu (a to już krótka droga do tego, by polubił, skomentował, udostępnił u siebie). Jak to zrobić? Jak przyciągnąć uwagę czytelnika?

 

 

Zadbaj o wygląd (tekstu)

 

Na ekranie czytamy dużo wolniej niż na papierze, wzrok męczy się nam szybciej. Dlatego ważne jest, by tekst internetowy był przejrzysty. Nie chcesz przecież zniechęcić czytelnika już na samym początku.

 

By zachęcić internautę do przeczytania wpisu na blogu:

  • podziel tekst na krótkie akapity (maksymalnie kilka linijek),
  • stosuj śródtytuły (nagłówki),
  • do tekstu głównego użyj czcionki bezszeryfowej,
  • zastosuj ciemną czcionkę na jasnym tle,
  • tekst wyrównaj do lewej,
  • stosuj wypunktowania i wyliczenia,
  • tekst przeplataj zdjęciami i grafikami.

Jeśli zastosujesz taką strukturę, nawet bardzo długi artykuł będzie wydawał się krótszy

W tekście Zadbaj o wygląd tekstu internetowego opisuję ten temat bardziej szczegółowo.

 

 

Stwórz chwytliwy tytuł

 

Jeśli będzie to konieczne, poświęć na wymyślenie tytułu dużo czasu. To od tytułu zależy, czy internauta w ogóle zainteresuje się Twoim tekstem.

 

Tytuł w internecie:

  • musi jasno wskazywać, o czym jest tekst,
  • nie może wprowadzać w błąd,
  • musi być prosty i zrozumiały,
  • powinien zawierać konkretne informacje.

 

Zapomnij o wymyślnych metaforach – one nie nadają się do internetu. Pamiętaj też o tym, że jeśli wymyślisz świetny tytuł i skusisz nim internautę, a artykuł go rozczaruje, nie wróci więcej na Twój blog. Tytuł musi być związany z tekstem i jasno wskazywać, o czym jest artykuł. Jeśli w tytule coś obiecasz, powinieneś tę obietnicę spełnić.

 

Jak stworzyć klikalny tytuł?

  • zastosuj w tytule słowa kluczowe,
  • obiecaj internaucie jakąś korzyść,
  • zadaj pytanie w jego imieniu,
  • zaciekaw go.

 

Oto kilka przykładów skutecznych tytułów:

  • ranking – np. 5 sposobów na…,
  • pytanie – najlepiej, gdy zaczyna się od „jak”,
  • cytat,
  • bezpośredni zwrot do czytelnika z wezwaniem do działania.

 

W tekście na temat znaczników meta przeczytasz o tym, co to jest tag tytułowy i jak go stworzyć.

 

 

Napisz wciągający lead

 

Lead to wyróżniony (u mnie pogrubiony) początek artykułu. Kilka zdań będących wprowadzeniem.

Jeśli skusisz internautę tytułem, nie możesz go rozczarować leadem. Dobry lead zachęca, by czytać dalej.

 

Wciągający lead to taki, który:

  • podsyca ciekawość,
  • streszcza artykuł, ale nie wyjawia wszystkiego,
  • zawiera słowa kluczowe,
  • zadaje pytanie, na które odpowiedź znajduje się w tekście.

 

W leadzie sprawdzają się pytania, statystyki, cytaty. Możesz też rozpocząć od opowieści, np. o tym, w jakich okolicznościach przyszedł Ci do głowy pomysł na tekst. Ten sposób sprawdzi się pod warunkiem, że wydarzyło się coś ciekawego.

 

 

Nie zapomnij o przekonujących śródtytułach

 

Musisz podzielić swój artykuł na krótkie akapity i poprzedzić je nagłówkami. Śródtytuły wyróżniają się większą czcionką i przyciągają wzrok internauty. Te intrygujące zachęcą go do przeczytania wpisu.

 

Przy pisaniu śródtytułów obowiązują te same zasady, co przy pisaniu tytułów. Z jedną różnicą – śródtytuł wskazuje, o czym jest dany fragment tekstu.

 

Jak stworzyć dobre śródtytuły? Zamieść w nich np.:

  • pytania,
  • korzyści,

ale nie zdradzaj wszystkiego. Internauta dzięki śródtytułom ma się zorientować, o czym jest tekst, ale nie może z nich dowiedzieć się wszystkiego, bo wtedy nie przeczyta, a nie o to przecież Ci chodzi.

 

Śródtytuły powinny nawiązywać do tytułu. Jeśli obiecałeś w nim np. 5 korzyści, nagłówki muszą być tym korzyściami i musi ich być 5.

 

 

Jak pisać teksty na blog, by zachęcić internautę do czytania – kilka dodatkowych porad

 

Wiesz już, jak pisać teksty na blog, by nie zrazić czytelnika już na początku i by zechciał w ogóle przeczytać Twój tekst. Jednak, aby go nie rozczarować, tworząc wpis na blog, pamiętaj jeszcze o kilku kwestiach:

  • w tekstach internetowych powinieneś stosować zasadę odwróconej piramidy. Zapomnij o tym, czego nas uczyli w szkole: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Taka struktura tekstu nie sprawdza się w internecie. Zacznij od najważniejszych informacji, później przejdź do bardziej szczegółowych, a te najmniej istotne zostaw na koniec;
  • pisz krótko, zwięźle i na temat. Szanuj czas czytelnika;
  • używaj prostego języka. Jeśli jesteś fachowcem w swojej dziedzinie, uważaj, by nie używać słów, które mogą być niezrozumiałe dla czytelników;
  • po napisaniu tekstu zostaw go na kilka dni, po czym wróć do niego, popraw błędy i skróć go. Usuń wszystko, co nie wnosi nic nowego.

 

jak pisać teksty na blog

  1. Natka
    | Odpowiedz

    Bardzo pomocny tekst. Dzięki!

    • Magda
      | Odpowiedz

      Cieszę się, że się przydał 🙂

  2. Magda
    | Odpowiedz

    Takich informacji szukałam:) Twój tekst dotyczy mnie. Moje teksty są czytane z zainteresowaniem. Mam wiele informacji zwrotnych, a jednak… Bardzo dziękuję:) Będę wdzięczna, za kilka uwag krytycznych.
    Magda

    • Magda
      | Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowo. Cieszę się w takim razie, że trafiłaś na ten tekst 🙂 Zajrzałam na Twój blog. Niesamowite miejsce. Kilka razy się wzruszyłam, kilka razy chciałam coś napisać, ale w sumie nie wiedziałam co, bo nic sensownego nie miałam do dodania. I tak sobie pomyślałam o jeszcze jednej rzeczy, której nie ma w powyższym artykule i którą sama powinnam stosować częściej. Warto na końcu tekstu zadać pytanie czytelnikowi, np. tekst „Wakacje z książką” mogłabyś zakończyć nawet banalnym pytaniem „A Ty, jakie książki lubisz najbardziej?” Są czytelnicy (np. ja do takich należę), których trzeba wywoływać do odpowiedzi 😉

      • Magda
        | Odpowiedz

        Bardzo dziękuję:) Zastosuję Twoje rady. Będę zaglądała do Ciebie. Dobrego życzę:)

        • Magda
          | Odpowiedz

          Zapraszam i pozdrawiam 🙂

  3. paulina
    | Odpowiedz

    Świetny i pomocny wpis! 😉

  4. Klaudia J
    | Odpowiedz

    Bardzo ważny jest content i merytoryka artykułu!

    • Magda
      | Odpowiedz

      Dokładnie. Powiedziałabym nawet, że najważniejszy 🙂

  5. Kasia
    | Odpowiedz

    Bardzo przydatny tekst.
    Mi najwięcej chyba problemów sprawia wymyślenie tytułu. Bo, w większości, recenzuję kosmetyki i nie chce pisać w tytule o jakim produkcie będzie post. No i wymyślam różne tytuły. Wiem, że nad tym muszę popracować. 😀

    • Magda
      | Odpowiedz

      Oj tak – tytuły są chyba najtrudniejsze. Ja czasem na wymyślenie tytułu poświęcam więcej czasu niż na napisanie tekstu 🙂

Prześlij komentarz