Zadbaj o wygląd tekstu internetowego

with 8 komentarzy

Badania dowodzą, że w Internecie głównie przeglądamy strony. Tylko 20% tekstów czytamy od początku do końca. Dlatego, by zachęcić internautę do czytania i ułatwić mu to czytanie, warto zadbać o wygląd tekstu internetowego.

wygląd tekstu internetowego

Tekst internetowy – zarówno ten na blogu jak i stronie firmowej – powinien być przejrzysty. Wtedy wydaje się krótszy niż jest w rzeczywistości i czyta się go zdecydowanie szybciej. Co zrobić, by tekst był przejrzysty?

 

Zadbaj o czytelność:

  • w tekście głównym zastosuj czcionkę bezszeryfową (bez ozdobników) w rozmiarze co najmniej 14,
  • tytuły i śródtytuły wyróżnij większą czcionką (może być szeryfowa, ale musi być czytelna),
  • stosuj maksymalnie dwa rodzaje czcionki,
  • sprawdź, czy wybrana czcionka ma polskie znaki i jak one wyglądają,
  • rób przerwy między akapitami,
  • zastosuj jasne tło i ciemny tekst – najłatwiej czyta się ciemnoszary tekst na jasnoszarym lub białym tle,
  • tekst wyrównaj do lewej – jeśli go wyjustujesz, odstępy pomiędzy niektórymi wyrazami mogą być bardzo długie (zwłaszcza na ekranach urządzeń mobilnych),
  • nie stosuj tekstu o szerokości większej niż 400-500 pikseli – zbyt długie wiersze zmuszają nasze oczy do wędrówki od jednego do drugiego końca ekranu, co jest dosyć męczące.

Jeśli zastosujesz powyższe wskazówki, tekst będzie się łatwo i szybko czytało.

 

Stwórz przystępny tekst:

  • podziel tekst na krótkie akapity – jeden akapit powinien mieć maksymalnie kilka linijek i zawierać jedną myśl,
  • akapity poprzedź wyróżniającymi się nagłówkami (śródtytułami),
  • kiedy tylko się da, stosuj: wypunktowania, wyliczenia i tabele, ale uważaj, by w wyliczeniu nie było zbyt wiele punktów, a w tabeli zbyt dużo kolumn i wierszy, bo osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego.

Taka forma sprawia, że tekst wydaje się krótszy i użytkownik nawet nie zorientuje się, kiedy przeczytał długi artykuł.

 

Wyróżnij to, co ważne:

  • tytuły i śródtytuły – większą czcionką lub innym rodzajem czcionki,
  • lead – np. pogrubioną czcionką,
  • słowa kluczowe – np. przez pogrubienie,
  • linki – np. kolorem, podkreśleniem lub jednym i drugim.

 

Pamiętaj o tym, że:

  • podkreślenie sugeruje link, dlatego lepiej nie wyróżniać w ten sposób niepodlinkowanych fraz,
  • WERSALIKI w Internecie oznaczają krzyk,
  • kursywa wygląda niepewnie (chwiejnie), ale nadaje się do oznaczania np. cytatów.

 

Ożyw tekst:

  • zamieść w tekście zdjęcia lub grafiki.

Możesz je stworzyć samodzielnie lub pobrać z banków zdjęć. Te na licencji CC0 możesz wykorzystać nawet komercyjnie, czyli np. na firmowym blogu, w dodatku bez podawania autora.

 

Dlaczego wygląd tekstu internetowego ma znaczenie?

Teraz zapewne zapytasz: po co to wszystko? Już wyjaśniam.

 

Ogrom informacji w Internecie sprawia, że w każdej chwili możemy znaleźć dziesiątki albo i setki artykułów na ten sam temat. Nie mamy czasu na to, by zapoznawać się dokładnie ze wszystkimi. Dlatego zazwyczaj tylko przeglądamy strony i jeśli jakiś tekst wydaje nam się zbyt długi albo nudny, po prostu przechodzimy do następnego.

 

Ściany tekstu (długie akapity na kilkanaście albo i więcej linijek) są bardzo nieprzystępne i – nie wiem jak Ty – ale ja nie czytam w Internecie artykułu, jeśli nie mam możliwości „przeskanowania” tekstu i sprawdzenia, czy zawiera on coś, co mnie interesuje. Nie mam na to zwyczajnie czasu. I tak robi większość internautów.

 

Dlatego, jeśli już ten śpieszący się internauta trafi na Twój wpis, musisz zrobić wszystko, żeby zatrzymać go na stronie. Odpowiedni wygląd tekstu, to tylko jeden z czynników, który zachęci go do czytania. O pozostałych przeczytasz w poprzednim artykule: „Teksty na blog – jak pisać takie, które każdy zechce czytać”.

  1. Coffee
    | Odpowiedz

    Bardzo przydatny wpis. Szczególnie dla mnie jako dla początkującej blogerki 😀

    • Magda
      | Odpowiedz

      Dziękuję. Fajnie, że się przydał 🙂

  2. Anonim
    | Odpowiedz

    Przydatny wpis 🙂 Zauważyłam co muszę poprawić 🙂

    • Magda
      | Odpowiedz

      Dziękuję i zapraszam częściej 🙂

  3. emilia
    | Odpowiedz

    fajna notka, przyda się

    https://hyggefoto.wordpress.com

    • Magda
      | Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowo 🙂

  4. krystynabozenna
    | Odpowiedz

    O to akurat zawsze dbałam, ale jeszcze dopieszczę szczegóły.
    Zawsze mnie męczyło u innych długi pisany jednym ciągiem tekst
    albo czarne tło i białe litery, horror…
    I jak się pisało komentarz to czarne litery na czarnym tle ??
    Na delikatną sugestię, że nic nie widzę, to coś warknęło na mnie ,
    więc odpuściłam sobie ten blog.

    • Magda | abc... teksty
      | Odpowiedz

      Ja też takich blogów nie czytam

Prześlij komentarz