5 najważniejszych zasad webwritingu, o których (prawdopodobnie) nie słyszałaś. Sprawdź, czy stosujesz je na swoim blogu

with Brak komentarzy

Webwriting, zwany też copywritingiem internetowym, to tworzenie tekstów do Internetu. Jeśli prowadzimy blog albo piszemy jakiekolwiek inne teksty na stronę internetową, powinniśmy stosować zasady webwritingu, ponieważ internauci są specyficznymi czytelnikami. Właściwie słowo czytelnik nie jest tu odpowiednie, bo w Internecie rzadko czytamy. Jak dowodzą badania – zazwyczaj przeglądamy (skanujemy) teksty. Jak zatem pisać teksty na blog, by zadowolić niecierpliwych internautów? Poznaj podstawowe zasady webwritingu, dzięki którym przyciągniesz czytelników i zwiększysz ich zaangażowanie.

Zasady webwritingu

 

1) Konwersacyjność – pisz tak, jakbyś rozmawiała ze znajomym

 

Najbardziej konwersacyjne są teksty z bezpośrednim zwrotem do czytelnika (pisane na „ty”). Jednak, jeśli prowadzisz blog firmowy biura projektów czy kancelarii prawnej z poradami dla klientów, możesz nie chcieć zwracać się do nich w ten sposób, bo wolisz zachować bardziej oficjalną formę (wy, Państwo). I to też jest w porządku.

 

Ważniejsze od tego, w jaki sposób zwracasz się do czytelników (Ty, wy, Państwo), jest to, czy piszesz do nich tak, jakbyś z nimi rozmawiała. Jak osiągnąć taki efekt?

  • stosuj czasowniki w stronie czynnej, nie używaj bezosobowych form,
  • proś czytelników o radę, o dzielenie się własnym spostrzeżeniami, doświadczeniami,
  • zadawaj im pytania – na niektóre z nich odpowiadaj, na inne pozwól odpowiedzieć czytelnikom. Jeśli chcesz zachęcić ich do komentowania, na końcu wpisu zamieść pytanie.

 

 

2) Użyteczność – poruszaj tematy, które zaciekawią Twoich czytelników

 

Zanim zaczniesz pisać tekst, zastanów się, czy temat, który chcesz poruszyć, będzie wartościowy dla Twoich czytelników: czy rozbawi, rozwiąże problem, odpowie na trudne pytanie. Jednym słowem – czy będzie dla nich atrakcyjny. By stworzyć taki tekst, musisz wiedzieć, kim jest Twój czytelnik. Pomoże Ci w tym persona. Jak stworzyć personę? – dowiesz się tego z podlinkowanego tekstu.

 

 

3) Czytelność i przejrzystość – zadbaj o wygląd tekstu

 

Czytelny i przejrzysty tekst stworzysz, jeśli:

  • podzielisz go na krótkie akapity,
  • akapity poprzedzisz śródtytułami,
  • dane przedstawisz w formie tabeli lub listy,
  • tekst wyrównasz do lewej,
  • zastosujesz ciemne litery na jasnym tle,
  • użyjesz czcionki bezszeryfowej o wielkości co najmniej 14 pikseli,
  • zamieścisz zdjęcia, grafiki.

 

Jeśli w odpowiedni sposób sformatujesz tekst, wyda się on krótszy niż jest w rzeczywistości. Szerzej ten temat omawiam w artykule na temat przejrzystości tekstu internetowego. Tam też wyjaśniam, dlaczego osiągnięcie tego efektu jest takie ważne.

 

 

4) Zwięzłość i rzeczowość – pisz na temat, nie lej wody

 

Teksty zwięzłe i rzeczowe to takie, w których każde zdanie i każde słowo ma znaczenie. Nie ma w nich niepotrzebnych informacji, zdań i słów. Dlatego warto nauczyć się skracać swoje teksty. Wbrew pozorom – łatwiej jest pisać teksty długie, a skracanie własnych treści nie należy do łatwych czynności.

 

Usuwaj ze swoich tekstów:

  • długie wyrażenia i zastępuj je krótszymi, np. zamiast „udzielać odpowiedzi” pisz „odpowiadać”, zamiast „pod warunkiem, że” pisz „jeśli”,
  • słowa, które nic nie znaczą, np. generalnie, właśnie, jakby, praktycznie,
  • szczegóły niewnoszące nic do tekstu, wtrącenia niezwiązane z tematem,
  • fragmenty, w których opisujesz coś, co już wcześniej opisałaś, ale innymi słowami (takie powtórzenia dobrze się sprawdzają jedynie w kilku szczególnych sytuacjach, np. w zakończeniu albo gdy zależy Ci, by czytelnik zapamiętał tę konkretną informację).

 

Jeśli tylko się da, twórz teksty zgodnie z zasadą odwróconej piramidy. Najpierw przekaż najważniejsze informacje, potem szczegóły, a na końcu omów wątki poboczne. Nie zawsze taki układ będzie odpowiedni. Nie nadaje się on np. do tekstów typu „wyliczanki”, czyli takich jak ten, który czytasz.

 

 

5) Hipertekstowość – linkuj do innych swoich wpisów

 

Zauważ, wyżej wstawiłam linki do innych moich tekstów na tym blogu. Zwróć też uwagę na to, że wszystkie linki są opisane zdaniem lub frazą. Nie linkuję słów typu „tutaj”, „czytaj tu”, „więcej”. Użytkownik (ale również roboty Google) muszą wiedzieć, dokąd prowadzi dany link, dlatego powinnaś opisywać linki. Dzięki takim linkom nie tylko zatrzymasz czytelników na stronie, ale też sprawisz, że będzie ona lepiej postrzegana przez roboty wyszukiwarki.

 

 

Po co stosować zasady webwritingu na blogu?

 

Jeśli podczas pisania tekstów na blog, zastosujesz zasady webwritingu:

  • przyciągniesz więcej czytelników,
  • zachęcisz ich do czytania,
  • zwiększysz ich zaangażowanie,
  • sprawisz, że dłużej pozostaną na Twojej stronie,
  • zdobędziesz wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Prześlij komentarz