Co zrobić, by czytelnik kliknął w Twój link w wynikach wyszukiwania? Przeczytaj, jak tworzyć skuteczne znaczniki meta

with 4 komentarze

Zadbałeś o dobrą treść i SEO? Link do Twojego tekstu pojawia się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania, ale nie przekłada się to na odwiedziny? Przeczytaj, jak przekonać czytelnika, by kliknął w link prowadzący do Twojej strony. Dowiedz się, co to są znaczniki meta i jak wpływają na wybór internauty.

znaczniki meta

 

W wynikach wyszukiwania Twoja strona walczy o uwagę czytelnika z dużymi serwisami, a często również z linkami sponsorowanymi, które pojawiają się na pierwszym miejscu. Dlatego trudno zachęcić internautę do wejścia na stronę. Dodajmy: bardzo niecierpliwego internautę, który nie czyta opisów stron, a jedynie przegląda – bardzo szybko i pobieżnie – wyświetlone wyniki.

 

Jak czyta internauta

 

Badania dowiodły, że użytkownik przeglądając stronę, rysuje oczami kształt litery F. Co to oznacza? Jego uwaga skupia się na tym, co jest u góry strony, a potem wzrok biegnie niżej pozostając po lewej stronie ekranu. Musisz to wykorzystać tworząc wizytówkę strony, która pojawi się w wynikach wyszukiwania. Jak to zrobić? Jak stworzyć skuteczny opis, który zachęci czytelnika do kliknięcia w Twój link?

 

 

Co to są znaczniki meta i jak wpływają na wygląd Twojej strony w wynikach wyszukiwania

 

Większość systemów CMS (takim systemem jest np. WordPress) umożliwia stworzenie takiej wizytówki z poziomu panelu administracyjnego, tj. bez ingerowania w kod HTML strony. Tworząc post na blogu musisz uzupełnić opis meta (meta description) i tytuł meta (tag tytułowy, tytuł SEO). Są to te elementy, które wyświetlając się w wynikach wyszukiwania tworzą wizytówkę strony. Jeśli Ty ich nie zredagujesz, Google sam zdecyduje, co ma wyświetlić. O tym, jak ustawić znaczniki meta w WordPressie i Bloggerze piszę w osobnym artykule.

 

 

Co zamieścić w meta description, by zachęcał do kliknięcia

 

Wróć na początek tego artykułu i zwróć uwagę na dwa ostatnie zdania leadu. Zamieściłam w nich kilka ważnych elementów, które powinny znaleźć się również w meta description:

  • wezwanie do akcji – „przeczytaj”, „dowiedz się”; inne przykłady: „sprawdź”, „zobacz”, „kup”, „obejrzyj” (pod warunkiem, że link prowadzi do wideo),
  • zwracam się do Ciebie – czytelnika – bezpośrednio (na „ty”), co skraca dystans i sprawia wrażenie rozmowy,
  • korzyść – „wejście na Twoją stronę”, mówię Ci, co zyskasz, jeśli przeczytasz artykuł.

Opis meta powinien także być bardzo precyzyjny. Musisz szczegółowo opisać, co znajduje się na stronie.

 

Ponadto, by był skuteczny i zachęcał czytelnika do kliknięcia w Twój link, powinieneś w nim umieścić także frazy kluczowe. Najlepiej jak najbliżej lewej strony. Dlaczego lewa strona – bo na nią czytelnik zwraca szczególną uwagę. Dlaczego frazy kluczowe – ponieważ, frazy, które czytelnik wpisał w pole wyszukiwania zostaną pogrubione.

 

Jak długi powinien być meta description? Google wyświetli około 156 300 znaków (aktualizacja: 12.2017), więc najlepiej zmieścić się w tym limicie.

 

Oto przykłady dwóch opisów meta z mojego bloga o formalnościach budowlanych, które sprowadzają co miesiąc spory ruch na blog:

 

1) Wyszukiwana fraza: „odstępstwo od projektu” została pogrubiona. Opis meta zawiera wezwanie do działania („sprawdź”, „dowiedz się”) oraz wskazuje, co czytelnik zyska, jeśli zajrzy do artykułu („dowie się, czy musi zmieniać pozwolenie”).

meta opis

 

2) Wyszukiwana fraza: „zgłoszenie budowy budynku gospodarczego”. W tym opisie nie ma wezwania do działania, ale jest precyzyjna informacja o tym, co znajduje się na stronie: „przykład zgłoszenia budowy budynku”, „rysunki i opis”. Przemyciłam też korzyść „do wykorzystania” – czytelnik wie, że będzie mógł skorzystać z zamieszczonych materiałów.

znacznik meta description

 

 

 

Jak stworzyć skuteczny tag tytułowy

 

Tytuł SEO powinien być precyzyjny i konkretny. Jeśli bardzo chcesz wykorzystać wymyślną metaforę, zrób to, ale w wersji tytułu, która pojawia się na stronie. Tag tytułowy musi być prosty i zrozumiały. Czytelnik przeglądający wyniki wyszukiwania powinien już na pierwszy rzut oka wiedzieć, o czym jest artykuł.

 

By zachęcić internautę do kliknięcia, zwróć się do niego bezpośrednio i podaj mu powód, dla którego powinien wybrać właśnie Twój artykuł.

 

Ponadto w tytule meta jak najbliżej lewej strony umieść frazę kluczową. Zazwyczaj wystarczy, że przeredagujesz tytuł, który zamieszczasz w artykule. Jak to zrobić?

 

Oto dwa przykłady:

  • Jeśli artykuł na blogu ma tytuł „Jak przygotować zgłoszenie budowy budynku gospodarczego”, jako tag tytułowy wpisz „Zgłoszenie budowy budynku gospodarczego – jak je przygotować”.
  • Inny przykład z popularnym tytułem typu „ranking”: „2 zaskakujące wyroki sądowe na temat budowy oranżerii na tarasie”, meta tytuł: „Budowa oranżerii na tarasie – 2 zaskakujące wyroki sądowe”.

 

Tag tytułowy powinien mieć długość ok. 50-70 znaków, wtedy pojawi się w całości w wynikach wyszukiwania.

 

Wymyślając tytuł SEO, sprawdź, jakie tytuły ma konkurencja i zrób wszystko, by się wyróżnić. Na przykład zacznij od innych słów.

 

 

Podsumowanie – wszystko, co warto wiedzieć o znacznikach meta

 

Opis meta zachęcający do kliknięcia:

  • zawiera wezwanie do akcji z bezpośrednim zwrotem do czytelnika,
  • opisuje szczegółowo, co znajduje się na stronie,
  • wskazuje, co czytelnik zyska, jeśli wejdzie na stronę (korzyść),
  • zawiera słowa kluczowe,
  • jest nie dłuższy niż 156 300 znaków (aktualizacja: 12.2017).

 

Skuteczny tag tytułowy:

  • zawiera bezpośredni zwrot do czytelnika,
  • jest precyzyjny i zrozumiały,
  • podaje powód, dla którego czytelnik powinien kliknąć w link (korzyść),
  • zawiera frazę kluczową, która znajduje się na początku tytułu,
  • ma długość 50-70 znaków.

 

Na koniec coś, co może Cię rozczaruje. Google nie zawsze pokaże opis i tytuł, który wstawiłeś na blogu. Czasem wyświetli inny fragment strony, który bardziej odpowiada zapytaniu czytelnika.

 

Spójrz na artykuł, który podawałam wyżej jako pierwszy przykład. Tym razem wyszukiwana fraza to „zmiany nieistotne”. Opis meta wygląda zupełnie inaczej, niż ustawiłam:

tag tytułowy

 

Jest to też dobra wiadomość. Pisałam o tym w pierwszym artykule na tym blogu. Słowa kluczowe nie są najważniejsze w tekście. Czytelnik znajdzie Cię po różnych frazach, jeśli treść będzie przydatna i wartościowa.

Komentarze

  1. krystynabozenna
    | Odpowiedz

    Wynika z tego ,że powinnam pasek informacyjny po prawej stronie przenieść na lewą stronę
    i tak w ogóle wiele zmienić, ale powolutku…
    Ten sposób czytania oznacza ,że większośc społeczeństwa jest praworęczna …
    Ja zwracam uwagę na prawą a nie na lewą stronę.
    Ok. przeniosę na lewą i dostosuję się do uwag zawartych w tym artykule.
    Zobaczymy , jakie to da efekty 🙂
    Dziękuję za porady 🙂
    Pozdrawiam 🙂

    • Magda
      | Odpowiedz

      To, że badania wykazały, że tak czyta większość internautów, rzeczywiście nie oznacza, że wszyscy czytamy tak samo. O tych badaniach można przeczytać tutaj.

      A jeśli chcesz zwrócić uwagę czytelników na to, co jest w pasku bocznym – to rzeczywiście lepiej go umieścić po lewej stronie.

  2. krystynabozenna
    | Odpowiedz

    Tak właśnie zrobiłam , przerzuciłam z prawej na lewą, dziękuję 😉

    • Magda | abc... teksty
      | Odpowiedz

      🙂

Prześlij komentarz